Despre Diesel

Deja în anii 80-90, aproximativ 70% dintre motoarele diesel au fost echipate cu injectoare Bosch. Acest procentaj a crescut de pe o zi pe alta. Bosch a fost primul care a folosit injectoare de combustibil controlate electronic (EDC = Electronic Diesel Control). Echipamentele cu conducte comune (Common-Rail), la fel ca și cele fabricate în special pentru VW-Audi, denumite PDTDI (Pumpe-düse), au fost cerate de către Bosch.
 

Totuși, ce este un injector diesel?

Această piesă este ”creierul” motoarelor diesel. Asigură într-o manieră completă cantitatea suficientă de combustibil la o presiune corespunzătoare pentru funcționarea optimă a motorului.

Injectorul cu sistem de distribuție încorporat își reglează automat preîncărcarea cu combustibil. În sistemele seriale, preîncărcarea injectoarelor cu combustibil este reglată de o contragreutate variabilă, care este controlată de către lanțul de distribuție, sau de o roată dințată al distribuției motorului.

 


Funcționarea injectoarelor, pe scurt:

Injectoare de serie:

Bosch-CV-common-rail-injector-flippedNumărul injectoarelor montate pe un motor diesel corespunde cu numărul cilindrilor motorului. Unitățile sunt legate cu o cremalieră. În momentul în care apăsăm pedala de accelerație, de fapt mișcăm această cremalieră în direcția înainte. Este foarte important ca această piesă să se poate mișca foarte ușor în față și în spate, pentru că trebuie să răspundă instant și la cea mai mică variație în turația motorului. Injectoarele sunt acționate de axul cu came. În momentul în care o camă al axului ridică elementul de injecție, injectorul ”construiește” presiunea optimă, și se întâmplă injecția propriu zisă, când combustibilul ajunge în cilindrul motorului sub formă de aburi. Fiecare injector se reglează separat pe fiecare cilindru în parte, de aceea durează foarte mult regalarea optimă al injectoarelor pe bancul de probă. Greutatea excentrică montată pe capătul axului cu came este răspunzătoare pentru reglarea și sincronizarea turației cu injectoare. Presiunea de alimentare (1,5 bari) este produsă de către o pompă cu pistonaș, montată pe partea laterală al injectorului, acționată de discul special format pe axul cu came.

Injectoare de distribuție:

Motorina este transportată la injectoare de către o pompă electrică de transfer al combustibilului. Totodată această pompă asigură presiunea necesară pentru reglarea automată al preîncărcării injectoarelor cu combustibil. Această pompă nu este capabilă să transporte combustibilul dacă există aer în sistem, deci trebuie umplută cu motorină în momentul punerii în funcțiune, și abia după aceea este indicată începerea aerisirii circuitului. În caz contrar injectoarele se pot arde din cauza lipsei de lubrifiere. Presiunea în interiorul injectoarelor variază între 2-12 bari.

Preîncărcarea injectoarelor este acționată de un pistonaș care se mișcă în direcție opusă arcului ce îl ține în poziție. Acest pistonaș determină și poziția discului cu came. Presiunea înaltă este produsă de către injector, care este în corelație directă cu axul acționat de o rotiță dințată. Între ax și injector se află discul cu came mai sus menționat, care transmite injectorului o mișcare verticală împreună cu cea circulară. Numărul camelor de pe disc corespunde întotdeauna cu numărul cilindrilor motorului. Injectoarele se învârtă deci, în timp ce se mișcă sus și jos. Mulțumită mișcării circulare, se poate asigura distribuția combustibilului între cilindrii motorului. Mișcarea verticală (sus și jos) este necesară pentru a producerea presiunii înalte.

Bine de știut:

  • Presiunea injectoarelor de distribuție variază între 450-800 de bari!
  • Umblă un mit, conform căruia motorul pornește mai ușor dacă presiunea de deschidere al injectorului este setat la o valoare mai mică. Această presiune – în funcție de tipul injectorului – variază în mod normal între valorile de 115-175 bari. Din datele de mai sus reiese, că un injector este capabil să producă o presiune chiar și de până la 7 ori mai mare decât presiunea de deschidere. În concluzie, dacă un injector nu este capabil să producă o presiune mai mare decât cea de deschidere, atunci deja necesită reparție.
  • Turația este asigurată de funcționarea sincronizată a unei contragreutăți excentrice, unui braț de gaze, unui grup de arcuri ce se aliniază conform sarcinii motorului, precum și unui alt braț de reglare a presiunii.

 


Când este necesară reparația injectoarelor?

În principiu doar în cazul în care ne-am asigurat deja de faptul că defecțiunea motorului nu este cauzată de alte piese. În multe cazuri, în momentul în care cineva aduce mașina la noi pentru a repara injectoarele, nu începem cu identificarea injectoarelor defecte.

Să luăm câteva exemple clare, care indică defecțiune de injector:

  1. Fum negru la creșterea sarcinii motorului: în majoritatea cazurilor, vârful înfundat al injectoarelor este cauza ecestei probleme, dar se întâmplă să fie ctalizatorul de vină.
  2. Pornirea grea la rece al motorului: pentru identificarea cauzei acestei defecțiuni se testează în prima fază bujiile incandescente și vârful injectoarelor. Dacă nu se constată defecțiuni, se trece la diagnosticarea motorului (se testează compresia și creșterea volumului camerei de ardere).
  3. Consumul exagerat al combustibilului: Nici în acest caz nu acuzăm injectoarele în prima fază. De vină poate fi filtrul de aer sau de filtrul de combustibil. După testarea presiunii de încărcare la mașinile echipate cu turbo, putem presupune că de vină ar fi vârfurile înfundate ale injectoarelor.

Cu ajutorul exemplelor de mai sus, vroiam să evidențiez faptul că sistemul de injecție ale mașinilor diesel nu este alcătuită doar din injectoare: este foarte importantă și diagnosticarea elementelor și a pieselor periferice.

iniettori_077Nu există injectoare nereparabile, dar acest fapt nu înseamnă că o să se remedieze problema motorului.

Problema este că – reparația injectoarelor fiind un proces tehnologic ”închis” – nu se poate omite nici un pas, și/deci numai la sfârșitul procesului de reparație reiese dacă problema inițială a fost sau nu cauzată de o eventuală chestiune de reglare. Din păcate și în acest caz se emite factură pentru manoperă și materiale folosite la reparație, cu totul că acest proces nu era necesar.

Și de aici reiese cât de precaut trebuie să fie persoana care dă verdictul final pentru reparația injectoarelor!

În momentul în care un injector ajunge la noi pentru reparație, în prima fază îl demontăm să putem stabili un preț pentru reparație. Această constatare ne oferă doar informații parțiale, detaliile reies abia după demontarea completă, curățarea și testarea pe banc de probă al injectorului defect.

Injectoarele se desfac și în cazul în care defecțiunea constatată ne orientează spre o greșeală de reglaj, din cauză că nu avem de unde ști dacă nu există depuneri sau deformări în interiorul injectorului care ne poate avaria bancul de probă. Acest pas al procesului de reparație este unul vital, pentru că pe bancul de probă simulăm și presiuni foarte ridicate, care în mod normal nu se aplică pe injectoarele folosite pe motor.